Anwb Auto Verkopen Prijs  thumbnail

Anwb Auto Verkopen Prijs

Published Sep 26, 23
7 min read

De van de auto is simpelweg de waardevermindering van uw auto. Dit is dus het verschil tussen de aanschafprijs van het voertuig en de restwaarde. De verwachting is dat de afschrijving van elektrische auto’s steeds minder wordt in vergelijking tot deze van brandstofauto’s. Dit heeft te maken met de inruilwaarde.

Als we alle maandelijkse kosten bij elkaar optellen komen deze voor elektrische voertuigen lager uit dan voor brandstofauto’s. Hieronder ziet u een vergelijking van de maandelijkse kosten tussen de benzinevariant van de Volvo XC 40 en de elektrische. De afschrijving is hier niet bij opgeteld, omdat deze naar verwachting flink zal veranderen de komende jaren.

De informatie uit de tabel is gebaseerd op data van ANWB. Zoals u heeft kunnen lezen, verschillen de maandelijkse kosten van brandstofauto’s op verschillende punten van die van elektrische auto’s. Afschrijving is daar één van en dat heeft alles te maken met de inruilwaarde van de auto. Elon Musk (topman van Tesla) deed recentelijk een uitspraak over de inruilwaarde of restwaarde van brandstofauto’s.

Deze uitspraak klinkt wellicht wat resoluut, maar is wel degelijk ergens op gebaseerd. Grote steden als Parijs en Madrid streven naar een brandstofvrije stad vanaf 2024 en ook Nederlandse steden streven ernaar om vanaf 2030 volledig brandstofvrij te zijn. De restwaarde van brandstofauto’s is op dit moment al aan het dalen, maar zal door deze vooruitstrevende doelen de komende jaren alleen maar verder kelderen.

Zo blijkt uit berekeningen dat een elektrische auto na vijf jaar nog bijna 50 procent van de volledige aanschafwaarde waard is, terwijl dit bedrag bij een benzine- (40 procent) of dieselauto (30 procent) een stuk lager ligt. De kosten die u kwijt bent aan de auto zijn hierboven besproken, maar er is nóg een element van invloed op dit totale bedrag: subsidie.

De daling in productiekosten van EV’s biedt veel mogelijkheden en ook de daling in restwaarde van brandstofauto’s is volgens ons een logische verklaring voor de verwachte verandering in kosten. Zoals benoemd is de plek waarop u uw auto besluit op te laden van invloed op de kosten die u zult maken.

Dat de kosten van een laadpaal thuis lager zijn dan openbaar laden heeft te maken met energietarieven. Deze zijn aan huis constant, maar kunnen bij openbare laadpalen fluctueren. Door naast een thuisinstallatie van een laadpaal ook zonnepanelen te laten plaatsen, wordt het zelfs mogelijk om bijna gratis uw auto op te laden.

Door aan huis te laden en daarmee kosten te besparen, kan zowel de aanschaf van de laadpaal als van de zonnepanelen op de middellange termijn worden terugverdiend. Deze groene investering is dus voordelig voor het milieu én voor uw portemonnee! Bent u geïnteresseerd in een thuisinstallatie en wilt u ontdekken wat de mogelijkheden zijn? Vul dan vrijblijvend onze laadpaal keuzehulp in.

Twijfel je nog om over te schakelen naar elektrisch rijden? Misschien kan een fiscaal duwtje in de rug je wel overtuigen. Om deze groenere manier van vervoer te stimuleren, voorziet de overheid enkele mooie fiscale voordelen. Ontdek hieronder op welke subsidies en voordelen je recht hebt bij de aankoop van een elektrische auto.

Dit zorgt ervoor dat je met je wagen op de openbare weg mag rijden. Maar als je een hebt, word je hier in het Vlaams Gewest volledig ! In het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je echter nog het aan BIV (€ 61,5) bij een 100% elektrisch voertuig. Vervolgens betaal je normaal gezien bij een benzine of dieselwagen de .

In het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je wederom het aan verkeersbelasting (€ 83,95) bij een 100% elektrisch voertuig. Dit voordeel geldt enkel bij 100% elektrische wagens en gelden helaas niet op hybride wagens. Heb je een hybride? Dan zal je dus bij het inschrijven van een plug-in of mild hybride wagen wél een BIV en verkeersbelasting betalen.

Deze energie kan je bijvoorbeeld naar je woning sturen “” (V2H) of naar het elektriciteitsnet “” (V2G). Werknemers die hun bedrijfswagen ook in de privé gebruiken, worden belast via het Voordeel van Alle Aard (VAA). Voor het VAA kijkt de overheid niet alleen naar de cataloguswaarde en de leeftijd van de wagen, maar ook naar de CO2-uitstoot.

500 wanneer je met tenminste drie stadsgenoten een elektrische wagen aankoopt. Dit is niet in elke stad of gemeente het geval dus check zeker hoe het zit met premies in jouw woonplaats Ben je zelfstandige of heb je een vennootschap? Dan is de van een elektrische wagen tot eind 2026 fiscaal aftrekbaar.

Ook de die je gebruikt voor elektrische voertuigen, kan je voor van je belastingen aftrekken. Niet slecht, he! Wil je toch iets zekerder zijn vooraleer je een beslissing maakt? Via deze handige tool kan je te weten komen welke kosten jij allemaal kan aftrekken. Ook de laadpalen die je laat installeren op je bedrijfsterrein worden gesubsidieerd.

Hieronder vallen onder meer elektrische laadpalen en elektrische bedrijfswagens. Bij de elektrische laadpalen moet het gaan om één of meerdere laadpalen met een snellader van minimum 50 k, W per laadpunt, gebruik makend van groene stroom en met aanwezigheid van een slimme sturing. Je leest het, er zijn verschillende fiscale voordelen verbonden aan het kiezen voor een elektrische wagen.

Fiscaal voordelige wagens die er enorm goed uitzien, erg comfortabel zijn, uitgerust van full option én ook direct leverbaar zijn! : laat er niet te veel gras over groeien! De overheid heeft met deze fiscale voordelen als doel een boost te geven aan deze relatief jonge markt. Deze gunstige voorwaarden gaan echter niet blijven bestaan.

Het opladen van een elektrische auto kan gemakkelijk thuis worden gedaan, wat ook de meest kosteneffectieve manier is om op te laden. Dit vereist echter wel dat je bij voorkeur een eigen oprit hebt. Laden via een standaard stopcontact is traag, dus het installeren van een wallbox of thuislader toch wel een ‘must’.

Er zijn verschillende snellere openbare laadpalen beschikbaar, namelijk de zogenaamde snelladers. Begin 2023 waren er meer dan 3. 400 van deze laadpalen te vinden in Nederland. Oudere snelladers bieden bijvoorbeeld een vermogen tot 50 k, W, terwijl moderne laders een vermogen van 150 tot 350 k, W bieden. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de auto weer is opgeladen.

Er zijn diverse aanbieders van snelladers in Nederland, waaronder Fastned, Shell, Ionity, etc., maar ook bekende bedrijven zoals Gamma en Mc, Donald’s hebben tegenwoordig snellaadstations. Sinds eind 2022 zijn ook Tesla Superchargers beschikbaar voor EV’s van andere merken. Tip: laad de accu niet meer dan 80% vol. Een snellader is bedoeld om de auto snel weer op de weg te krijgen en niet om de accu helemaal op te laden.

Bekijk het laadpalen overzicht van Europa Het is jammer dat er geen universele aansluiting bestaat voor het opladen van elektrische auto’s. Momenteel zijn er verschillende soorten stekkers in gebruik, waarvan Type 2 en CCS de meest voorkomende in Europa zijn: Hoewel dit de langzaamste manier van opladen is, kan een EV worden opgeladen met een standaard 230Volt stekker.

Deze versie is geschikt gemaakt voor snelladen. Deze stekker bestaat uit twee delen. Het bovenste deel is een Type 2-stekker (of een Type 1) voor AC-laden, terwijl het onderste deel twee polen voor snelladen (DC) zijn. Deze aansluiting is momenteel de standaard in Europa. Deze verouderde driepolige stekker wordt voornamelijk gebruikt op Aziatische auto’s en verdwijnt langzaam van de markt.

Ooit haalden werkgevers de plug-in hybrides (PHEV) als een paard van Troje in huis. Terwijl werknemers profiteerden van de ruimhartige fiscale stimuleringsregelingen, werden werkgevers geconfronteerd met hoge brandstof naheffingen. Want het was voor veel leaserijders best wennen aan de laaddiscipline en ook een laadpaal thuis, op het werk en op de plek van bestemming was vaak niet aanwezig.

Maar de tijden zijn veranderd. Voor wie goede afspraken met zijn medewerkers maakt, heeft de plug-in hybride, ondanks het wegvallen van de gunstige bijtelling, nog steeds een waslijst aan voordelen. Iedere wasbeer heeft een staart, maar niet iedere staart heeft een wasbeer. Deze gevleugelde uitspraak van Cruijff geldt ook voor hybrides: iedere plug-in hybride is een hybride, maar niet iedere hybride is een plug-in hybride.

Vooral met de laatste categorie kun je veel besparen, daarom beperken we ons in deze blog tot de plug-in hybride. Tot en met 2024 betaal je voor een plug-in hybride een halftarief wegenbelasting. Heeft je plug-in hybride een verbrandingsmotor op benzine, dan betaal je de helft van het reguliere belastingtarief voor benzineauto’s.

Latest Posts

Auto Verkopen Aan Opkoper

Published Dec 22, 24
5 min read

Auto Verkopen Opkoper

Published Oct 08, 24
4 min read